Jak mądrze zacząć?

Zacząć jest łatwo, wytrwać znacznie ciężej. Dlaczego? Problemem jest nieumiejętne planowanie i startowanie ze zbyt wysokiego progu.

Chcemy trenować jak zawodowcy, wyglądać jak gwiazdy sportu. Pamiętajmy jednak, że:

  • Wygląd jest odzwierciedleniem dobrego stanu zdrowia
  • Profesjonalny trening wymaga przygotowania ciała do wysiłku na danym obciążeniu
  • Zalecenia oraz plan zawsze muszą uwzględniać Twoje możliwości i potrzeby

Zacznijmy od tego, że sukces i zmiany leżą w podstawie i zanim zaczniemy prawdziwy progres swojej sylwetki musimy ustabilizować pewne „inne” – wydawałoby się banalne elementy naszego życia, by to co zamierzamy robić w kwestii sportu miało jakikolwiek sens. 🙂

Zacznij od zdrowia

Często uważamy, iż jesteśmy otyli lub mamy problem z nadwagą z uwagi na zbyt dużą ilość pokarmu jakią spożywamy. Nic bardziej mylnego. Jak wytłumaczyć osobę będącą na skrajnie niskokalorycznej diecie, która w dalszym ciągu nie może stracić na wadze? W tym przypadku celem nie będzie wprowadzenie obniżonych kcal w naszym planie żywieniowym lecz regulacja naszego metabolizmu, gospodarki cukrowej itd.

Musimy mieć świadomość, że to system wewnętrznej regulacji pozwala nam „palić energię” lub blokować ten proces powodując odkładanie. Organizm wprowadzony w stan patologii zdrowotnej będzie dążył to zwolnienia przemian metabolicznych, co de facto będzie skutkowało problemami ze zrzuceniem zbędnych kilogramów.

Nie zaczynaj od głodzenia się lecz właściwego dożywienia

Brzmi abstrakcyjnie, ale metodologia działania naszego organizmu jest prosta. Gdy spożywasz mało kcal – włącza się „tryb oszczędności”, który oznacza mniejsze wydatkowanie energetyczne. Gdy natomiast mamy dostateczną ich pulę, nasz organizm zdecydowanie chętniej pozbywa się tkanki tłuszczowej.

Pamiętaj, że dieta to nie głodzenie się lecz racjonalne odżywianie. Zmień „tryb oszczędności” na „tryb pełnego zużycia energii”. 🙂

Suplementacja – czy jest niezbędna?

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że w 99% przypadków jest bardzo przydatna, ale nie znaczy to że istnieje uniwersalny zestaw suplementów dla każdego. Przede wszystkim należy zrozumieć, iż suplement diety jest jej uzupełnieniem, więc potrzebne składniki dobierajmy pod wszelkie braki i zwiększone zapotrzebowanie na konkretne substancje.

Zrób badania

Nawiązując do poprzednich punktów warto sprawdzić co rzeczywiście dzieje się z naszym zdrowiem i czy to w nim nie leży przyczyna naszego złego samopoczucia, problemów z wagą itp. Dzięki temu zrozumiemy jak powinniśmy działać w kwestii diety, suplementacji wspomagającej. Oczywiście jest jeszcze jedna ważna zasada – umiejętna interpretacja badań, będąca kluczowym elementem mając ich zestaw w dłoni.

Wyśpij się

Ile razy słyszałeś/aś, że sen to podstawa? Pamiętaj, że zmęczony organizm nigdy nie da z siebie 100%. Jeżeli czujesz się niedospany na co dzień i chcesz dodać do tego „męczącego dnia” jeszcze dodatkowy trening to tylko pogłębisz problem. Więcej na ten temat w oddzielnym poście (link na dole), dotyczącym wpływu snu na nasze zdrowie.

 pierwszy trening

Nie wprowadzaj drastycznych zmian

Jeśli chcesz być „fit” nie oznacza to, że musisz od razu jeść 6x dziennie, trenować 5x tygodniowo i pracować tylko na ciężarach. Pamiętaj, że wszystko musi być dobrane pod Twoje możliwości. Dieta może być wprowadzana stopniowo, na zasadzie rezygnacji z produktów „niezdrowych” lub z jakiś przyczyn „niewskazanych”. Jadłeś 2x dziennie? Nie decyduj się więc od razu na 6 posiłków, tylko 3-4 w zależności od możliwości czasowych i przystosowania się do nowego planu.

Nie czujesz się dobrze na ciężarach z racji słabej mobilności, umiejętności pracy mięśniowej bądź masz czas tylko na 2-3 treningi tygodniowo?

Może zacznij od stretchingu? 2x w tygodniu, przygotowując się w ten sposób do większych wysiłków. Pamiętaj, że do treningu (jaki zapewne widzisz w większości nagrań osób zaawansowanych) trzeba się odpowiednio przygotować!

To nie sprint lecz maraton:)

Daj sobie czas na zmiany, ale zrozum też jak masz je odczuć. Zanim zobaczysz w lustrze nową osobę MUSISZ najpierw poczuć inne różnice, takie jak: lepsze samopoczucie, koncentracja, energia.

PIER…OL modę

To ty masz się tym jarać, wiedzieć co robisz, po co to robisz i robić to z przyjemnością! )

I PAMIĘTAJ – ZDROWIE PRZEDE WSZYSTKIM 🙂

Jak mądrze zacząć?
5 (100%) 12 votes
pg

Podobne Newsy